måndag, juni 08, 2009

återkoppling till mig själv

Idag hade jag återkoppling och testdag för mitt nya hemliga jobb. Det säger jag nu; Till listan över mina sämre egenskaper (som ju är tom), ska jag kanske lägga till 'katastroftänk'. *lägger till*


I två veckor har jag ondat mig över dom här testerna verbalt på bästa akademikervis för alla jag känner, och deras vänner. När vi så satt där så var det mest kul faktiskt. Vi skrattade och jag kunde skämta om svaren och hon undrade hur man gör för att bli av med sin beslutsangst. Ja ba; *tipsar*
Hon var jättebra alla fall, och hade ett supervettigt förhållningssätt till testerna, svaren och resultaten. Och det där kapacitetstest var faktiskt väldigt enkelt. Förutom mattedelen då. Jag är sämst på matte idag. Annat var det när jag gick i skolan. Då var det idel fyror och femmor i både matte, fysik och kemi (ja barn, så var det på min tid, vi hade siffror istället för bokstäver i betyg).

När jag jobbade på ett av mina första kontorsjobb så brukade jag tävla i huvudräkning med min chef. Han var en hejjare på det där och kunde utan vidare lägga ihop femtio femsiffriga tal i huvudet. Han sporrade mig att bli bättre. Det blev jag också. Idag är inte matte min bästa gren.
Det stör mig inte så mycket faktiskt. Det finns annat som jag är bra på och som jag har nytta av, även om jag ibland kan tycka det är lite pinigt att vara dålig på huvudräkning..

Allafall så kunde jag sätta kryss i övre vänstra hörnet på tredje rutan från vänster, och dra ett streck till nedersta högra hörnet i sista rutan från höger på näst sista raden. Om svaret var nej på frågan "är Stockholm är mindre än Göteborg" så kunde jag också skriva ja på översta raden (där det stod 'under'). Sen byggde jag klossar och satte nummer på lapparna och efter det så parade jag ihop sjukhus och patient med bil och verkstad, letade efter synonymer och parade ihop motsatsord med varandra.

Jag låg i den högre percentilen på alla test utom det om ambition och tävlingsinstinkt. Där låg jag i den fjärde (den skrattade vi gott åt ett bra tag). Jämfört med över 90 på alla andra deltester. Inte för att det betyder att jag är bättre eller sämre för den skull. Bara att benägenheten är större på de andra områdena. Innan jag gick så sa testmänniskan att det här var den roligaste utvärdering hon gjort, sen avslöjade hon en av sina mörka sidor och jag sa att det var ok att vara så. Då skrattade hon igen, sa att det har du rätt i. Hon frågade om jag hittade ut själv och jag svarade att här ska du få se på en som aceade den spatiala delen av testet, du behöver inte följa mig till dörren.

3 kommentarer:

Medelklassman sa...

Låter som det låg en flört i luften?

.perpotator sa...

kanske hon. inte jag. *självständig*

Automeris sa...

Ja, du är smartast i världen. Jag har den smartaste killen i världen. Det betyder att jag är bäst!
Du kan va porrig!