tisdag, maj 11, 2010

ny diagnos blev pannkaka

Jag satt i min egen lilla värld och skrattade och skrev ett eget ganska ödmjukt förslag till den nya svenska varianten av DSM. Jag tänkte kalla den för typ Tvångsshopping tänkte jag. Sen satt jag och parallelläste en grej från 2003 och titta liksom vad som står där;

Här dårå:
"Why is caffeine intoxication included as a disorder when sex addiction isn't? Why is pathological gambling apparently crazy when compulsive shopping isn't?"

Hur kul var inte det liksom, att en till människa på jorden undrade det.

Ja, min andra text skulle egentligen bli lite kul och så, men jag tappade intresset. Det blev som inte kul längre. Så här började jag allafall:

Ett genomgående och påtagligt starkt behov av att köpa, vilket leder till lindrigt eller gravt åsidosättande av egna ekonomiska åtaganden.

Störningen debuterar i tidig vuxenålder och tar sig minst X av följande uttryck:

A: Tvångsinköp, impulsköp eller inköpsfantasier som upplevs som yttre påträngning men härrör från personen själv och som personen har försökt upphöra med.

B: Problemet orsakar ett signifikant hål i plånboken och är tidskrävande (tar minst två timmar om dagen i anspråk), alternativt sliter i betydande grad personens kredit- eller kontokort. Variationer av betalningsmedel uppvisas i denna kategori.

C: Störningen beror inte på effekter av någon drog eller av någon kroppslig sjukdom.

D: Individen uppvisar ett ihärdigt mönster av köplust och/eller har svårt att kontrollera denna.

E: Är besatt av fantasier om framgång, makt, briljans, skönhet eller ett perfekt liv kopplat till ett upplevt shoppingbehov.


F: Garderobshamstring av inköpta varor vilket resulterar i.. Ja, här slutade jag för det var inte roligt helt enkelt. Sen blev det alldeles förstört av alla grejer jag kopierade och/eller stal från nuvarande koder i boken. Man blev alldeles nedstämd av att sitta å läsa det där liksom.

Sen frågade jag mig själv;
Tänk om du vore lika uppslukad av arbetsrelaterade grejer som du är av psykogrejer. Hur stor lön hade du inte haft då mrPerp?
Jag ska fundera på svaret medan jag fikar.

Inga kommentarer: