tisdag, augusti 10, 2010

privat pirat

Jag har så himla svårt att förstå det här snacket om övervakning faktiskt. Varför är det så att en del är så väldigt fixerade vid att det sitter kameror och inspelningsutrustning här och där.
Kollade nyss på
den här filmen från Piratpartiet, efter att ha läst lite om den här.
Det första underliga som jag reagerar över är de frågor som Anna ställer om människor (antar att hon menar alla människor då eller?);
"Har människan blivit ondare på den korta tiden? Håller människor över lag på med mer fuffens?"

Förmodar att hon likställer "ond" med "mer brottsbenägen" också.

En kort sökning på SCB visar att den senaste tjugoårsperioden så har antalet anmälda brott ökat mer eller mindre konstant med undantag för vissa år. Självklart så har anmälningsbenägenheten också ökat, men knappast i samma takt och antal som brottsökningen i sig. Om vi dessutom tar med mörkertalen i det här så blir nog antalet anmälare än färre. Så, ja, det verkar som att vi blivit "ondare" tyvärr. Det hade varit lika enkelt att uppskatta det enbart genom att konstatera att vi blivit fler människor på trettio år.

Jag tycker att övervakningen är bra och är också övertygad om att syftet är gott. Den som haft inbrott i sin bil är alltid glad om en kamera registrerade bilder på gärningsmannen. En misshandlad person kommer att andas ut när den som gjorde det åker fast tack vare en kamera som tagit bilder på hela förloppet.
Dessutom har alla mobiler en kamera nu för tiden och antalet filmade brott med dessa har också ökat drastiskt, inte bara i Sverige utan också i hela världen. Den typen av övervakning tas inte alls med i bilden. Är det för att den inte görs av staten kanske.

I början på filmen har dom med bilder på en fartkamera. Vad är grejen med det? Jag trodde att det var för allas säkerhet som dom installerats. Jag misstänker att Anna inte har några problem med att polisen själv står där och plockar in folk. Något som registreras på samma sätt förutom själva fotot då. Sen kommer det en kontokortsöverföring. Tydligen också helt förkastligt eftersom det är med i videon. Jag vet då rakt inte hur vi skulle registrera betalningen på annat sätt, men det kanske Anna har svar på.
Accesskontroll till arbetsplatsen.. login till datorn.. ett mobilsamtal och en rabatt kopplad till ens ica-kort. Jag fattar inte vad som är så farligt med allt det här? Kan någon berätta vad jag ska bli upprörd över snälla.

Det enda som jag tycker är konstigt i hela filmen är att hon låser dörren till toan hemma (antar att hon är hemma, då hon liksom kastar jackan på golvet. för det gör man ju hemma, ja?).
Vem låser dörren till toan när man är hemma?

Inga kommentarer: