torsdag, november 18, 2010

nya Maslow

Maslow, ni vet han som skrev det där om mänskliga motiv och ordnade det i en fin pyramid. Han har liksom gått ur tiden på många sätt. Hans pyramid finns kvar än idag, men är numera modifierad för att bättre passa den tid vi lever i.
Jag tänker att den kan vara en bra grund att fördela sina lyckopoäng i. Alltså man gör en skattning i varje del av pyramiden av hur väl man lyckats, så att säga, med den.

Den gamla såg ut så här dårå;
Och den nya.

Som ni ser så ligger själva basen kvar. Det handlar om mat och närhet och sånt. Sen är det massa nya braiga grejer som kommer. Jag som jobbar med säkerhet på festival gillar att dom har döpt om "Safety" till "Self-Protection", mest eftersom de allra flesta faktiskt agerar så i en gruppsituation med till exempel lätt panik. Skydda dig själv liksom. Jag lägger ingen värdering i det.

Ja, nu är det bara att ta sina 100 poäng och fördela dom över de olika fälten. Eller ännu bättre om man har hundra poäng att fördela på varje.
Lycka till då.

1 kommentar:

Automeris sa...

Jaja, precis! Sådär tänkte jag också!
Jag tycker att man få 100 på varje och sedan kan man liksom ta ett medelvärde för att få fram den "totala lyckan".