tisdag, december 14, 2010

media..

Man suckar ganska ofta när man kollar på teve nu för tiden. Eftersom jag bara har tre kanaler så blir det mest att man kollar på fyran. Inte för att fyran är bäst av dom tre, utan snarare för att fyran är den som är minst dålig. Det blir mycket nyheter nu för tiden också. För man vill ju följa med och hålla sig uppdaterad. Sen smällde det en bomb och pressen fick nån slags spader/hybris.
På fyran kallar man in experter från alla delar av landet och låter dom sitta och tycka saker till höger och vänster. Det är underligt hur många experter det finns plötsligt.
En reporter lägger sina kommentarer som ljudspår till en filmsnutt som visar själva bombtillfället. Han pratar om panik bland människorna i närheten. Och han säger panik igen och sen säger han att det är panik en gång till. Jag tittar och tittar men ser ingen panik. Bara människor som blir rädda i fem sekunder, sen börjar dom att gå fram för att se vad det var. Ingen panik så lång man kan se. Bara en reporter som gärna vill förmedla att det faktiskt var panik i Stockholm i några minuter. Personligen tycker jag att det är mer panik på t-centralen när människor ska in och ut ur en fullproppad tunnelbanevagn.

Men nu är det inte det som är det mest underliga i rapporteringen. Det underligaste är ett inslag på fyra minuter under nyheterna där dom rapporterar om att nyheten blivit nyhet i andra länders nyheter. På allvar alltså är det så.
Dom visar franska nyhetessändningar om dådet. En reporter står framför kameran och pratar om det som hänt och en svensk röst berättar att nyheten blivit nyhet i Frankrike. Sen visar dom ett inslag från CNN och BBC med bilder på hallåor som berättar om bomben i Sverige och kanske det är nåt mer inslag men jag vet inte längre för jag måste plocka upp min haka från golvet.

Media, alltså på allvar? Rapporterar ni om att det rapporteras om det här i andra media i världen? Maken till självgodhet får man leta efter. Men om man ska det så kan man ju börja på nyhetsredatktionerna då. Det är ju för småsint och dåligt på gränsen till löjeväckande att man gör så. Att det finns en redaktör som släpper igenom sån där smörja är ju helt obegripligt faktiskt.

Själv sitter jag mest och undrar var Jack Bauer är nånstans?

Inga kommentarer: