torsdag, januari 13, 2011

torsdagsblörk

Ja, på fredag ska jag på arbetslivets motsvarighet till kvartssamtalet. Här på myndigheten kallas det för "varannanveckas-samtal" och går ut på att man träffar sin personalansvarige chef under fyrtiofem minuter. Denne sitter och är "personlig" genom att prata om sin fritid och annat sånt som man gör när man blir kompis. Sen är det alltså en egen tur att bli tjena med sin chef och berätta om vad man gör på fritiden och om man är intresserad av sport och litteratur och sånt. Tanken är naturligtvis att man ska bli lite mer kompis med sin chef.

Problemet är att jag verkligen innerligt hatar såna här sociala konstruktioner, speciellt på arbetsplatser. Jag är här för att göra ett jobb, inte för att primärt skaffa mig nya vänner. Ibland ramlar dom naturligtvis över en ändå, men det är ju på ett mer naturligt sätt det händer. Det underliga i det här är att man ska skapa en sån här fejkad personlig relation med den som faktiskt har makten över ens lön och anställning.
Min chef är en sån som jag aldrig skulle bli kompis med annars. Jag kommer aldrig att bjuda hem honom på middag och jag kommer aldrig att förtroendefullt ge honom information om mig själv eller mina göranden.
Det här är samma teknik som brukar användas på fester eller middagar av folk som tror sig veta hur man får folk att umgås på bästa sätt; nämligen att sära på de som känner varandra och placera dom brevid främlingar.

Va fan liksom, låt mig sitta i mitt rum och jobba istället. Mycket bättre disponering av min tid än att jag är på nån himla roliga timmen med min chef.

Inga kommentarer: