onsdag, augusti 24, 2011

en annan ickefråga

Det är så tröttsamt allting. Eller inte allt, bara det här med journalister som tror sig hittat ett scoop och sen försöker göra en grej i media av det genom att försöka förstora upp det.

Nu senast är boken där det avslöjas att Ingvar Kamprad var aktiv nazist under andra världskriget.

Alltså på allvar kan det här vara den största icke-nyheten nånsin. Eller jag vet inte, men det är ju så ointressant att jag inte ens i min vildaste fantasi kan förstå vad som är grejen.
Han var alltså i tjugoårsåldern när detta ska ha varit aktuellt. Vilken tjugoåring är inte radikal, det undrar jag nu. Det här var den tidens SD eller vad som helst som är radikalt idag och är fan inget att hetsa upp sig över.
Och vad förväntas reaktionerna vara nu då?
Ska vi bojkotta IKEA? Ska vi skicka hatbrev där vi ställer gubben Kamprad till svars, nu sextio år senare?
Vilka andra "brott" ska vi efterhandsstraffa folk för undrar jag också.

Mannen som skapade ett av Sveriges största varumärken, tio-tusentals jobb och allt annat som följer med det, han var nazist för över sextio år sedan. Jaha?

Inga kommentarer: