tisdag, april 10, 2007

U-län

Kan någon förklara det här med län för mig. Vad är grejen med län. Jag har funderat på det här ett tag nu eftersom jag var tvungen att göra en indelning inför min Sverige-runt. Jag lutar åt landskapshållet. Det är liksom gammalt och fint på något sätt. Sen sitter jag och kollar kartan och vad ser jag om inte en massa län. Län. Alltså vad var det för fel på landskapen och varför finns dom kvar efter att länen skapades. En del län delar ju liksom landskapen och går över flera olika landskap. Kolla Norrbottens län till exempel. Stort som aset men landskapet Norrbotten är typ en tredjedel av samma län. Och Lappland som är stort som aset men ändå fick vara med i Norrbottens län. But why?! Lappland ingår dessutom i Västerbottens län men Västerbottens landskap är bara en fläck på kartan. Hur funkar det där med län och varför undrar jag nu. Det är ju helt obegripligt. Dessutom ser man att ju längre söderut man kommer desto mer lika landskapen blir länen. Skåne, Blekinge och Halland till exempel är ju precis lika. Underligt det med tycker jag. Säkert nåt politiskt med andra ord. Ulän för län.

Inga kommentarer: