lördag, februari 14, 2009

nya porträtt tack

Idag var jag och Älvan på Nationalmuseum för att förkovra oss i den senaste kulturen.
En fotoutställning med Hans Hammarskiölds porträtt var det som fanns att se (som var gratis dårå). Och det säger jag nu; porträttfoto som dessa har vi för sjutton sett förr. En strukturerad och ganska osalig blandning från typen 'dokumentära porträtt' till samma tråkiga 'ja vi har sett dom förut-bilder'. För visst har vi sett dom förr.
Ni vet, svart/vita halvkroppsbilder med hög kontrast. En hand över halva ansiktet och kanske lite cigarettrök. Mestadels Hans egna vänner så klart. De bästa bilderna var egentligen de på kronprinsessan Madeleine från när hon var runt tio år.
Men resten liksom. Vad är grejen undrade vi.


Jag har alltid tyckt att det är svårt att ta bra bilder, speciellt om det ska vara någon form av nyskapande med i bilden. Man kan tänka att allt liksom redan är gjort. En sak som är gjort mer än en gång är porträttfoto. Det är enkelt att ta en porträttbild på en vän, maxa upp svärtan och trycka ut skiten på hårt papper med hög kornighet. Det är kanske till och med snyggt, ja. Men tyvärr också fotovärldens motsvarighet till hötorgskonst.
För får jag se en enda närbild till på en nunna i svart/vitt, eller en sjöman med djupa fåror i ansiktet, tryckt på högkontrastpapper.. ja då kräks jag. Det är inte snyggt. Inte!

För att hämta upp oss från denna upplevelse så tog vi en fikapaus och begav oss sedan till Kungsan för att beskåda en dansuppvisning på is.
Och det säger jag er nu; kontemporär konceptuell isdans är inte kul. Inte. Kul.
Det var helvita figurer som krälade omkring i något som vi gissade skulle symbolisera någon form av födsel. Figurerna stapplade sedan omkring lite och avslutade pekoralet med att spastiskt rycka och kasta kroppen fram och tillbaka medan de frenetiskt flaxade med armarna. Allt detta till någon slags domedagsmusik med trummor, piano och fiol i otakt och med olika tempo.
Konst? Nä, bara konstigt.



Nej då tror jag mer på Loretta Lux utställning som kommer till Kulturhuset den 28 denna månad. (Anne tipsade).

Från den 20 feb till 15 mars visas dessutom en utställning som jag tror kan vara kul att se. Fotografier av en tjej som heter Mia Karlsson visas. Läs mer här.

Jag tror att det kan bli betydligt bättre än Hans Hammarskiöld allafall.

Inga kommentarer: