tisdag, april 28, 2009

gåggel åt folket

Google har tagit världen med storm, verkligen. Här på mitt jobb märks det tydligast när vi ska planera nya stödsystem. Det ska finnas sökfunktioner i ta mig fan allting. Just nu är jag inblandad i ett projekt som syftar till att starta upp en wiki. Det vi faktiskt borde bestämma är till exempel trädstruktur, formatmallar, länknivåer och innehåll. Det jag istället ägnar våra möten åt är att parera tusentals frågor om sökfunktionen. Man vill kunna söka på ditten och söka på datten. Söka på metaskit och söka på historik, söka i dokument och söka utanför dokument.
För. I. Helvetes. Jävlar. Vad är grejen med att kunna söka allt hela tiden. Jag har byggt in max tre klick i djupled så man enkelt ska kunna lära sig var informationen ligger. Men nä.
-Jamen, det är enklare om man kan skriva i sökrutan.
Ja ba; -Nä. Sökfunktionen är sekundär i detta. Ni kommer att veta var informationen är och alltså inte behöva söka efter den.
Dom ba; Jamen vi gööör såå nu ju.. så vill vi göra i det här också, som vi gör nu alltså..

Det som helt går förbi dessa människor är att det till exempel inte finns någon bra sökfunktion i de gemensamma mapparna på nätverket. Närå, där kan dom sitta och bläddra i evigheter efter det senaste dokumentet i någon bortglömd mapp i common/internt/nyagrejer/rutiner/gamlagrejer/bortglömt/.
Man ba; hjälp.

---
/uppdatering/
Aha! Dom VILL inte använda hjärnan. Det är så det ligger till.

1 kommentar:

Piakvinnan sa...

hehe

Nä, se tänka, det gör ont. Riktigt ont.

Och dom ba: "Men...vi har ju ALLTID gjort så här. Ju."