tisdag, augusti 11, 2009

arbetsintervjun - den ärliga varianten

Eftersom jag och trettioplus satte och pratade jobbsökarstrategier imorse så tänkte jag avslöja lite smarta tekniker för att inte få jobb.

Att svar korrekt och ärligt på frågorna som rekryteraren ställer är A och O när det kommer till att få ett bra avslut. Det här kan dock vara lite lurigt så här kommer några exempel på hur man skulle vilja svara på vissa vanlig frågor, men alltså bör överväga att ändra till något mer allmängiltigt och gångbart.

Varför söker du jobbet?

-Jo, alltså, jag är så jävla less på att sitta och hatta på samma ställe år ut och år in. Nu vill jag slippa skiten helt enkelt. Räkna inte med att jag blir kvar hos er längre än fyra månader, det är ungefär så länge som jag gillar nya saker. Dessutom behöver jag ett jobb, vilket som helst, jävligt snabbt. Jag tror att dom kommer att sparka mig efter det som jag gjorde med chefens dotter.

Berätta om något tillfälle då du gjorde något som du var väldigt stolt över.

-En gång gjorde jag ett mastodontavdrag på skatten som jag inte hade täckning för. Det gick igenom och jag skrattade hela vägen till banken. En annan gång skulle jag köra en bil från Umeå till Malmö åt företaget. Jag betalade bensinen med företagskortet samt drog mitt eget personalkort för bonuspoängen. Fy faan vilken vinst jag gjorde på den resan alltså!

Vilka egenskaper hos dig själv skulle du säga har utvecklingspotential? (OBS att detta är en illa förklädda fråga som amatörerna ställer i form av "Vilka är dina sämsta egenskaper")

-Jag har svåra separationsproblem vilket resulterar i att jag stalkar gamla flickvänner samt att jag aldrig avslutar något jag påbörjat. Inte ens frukostmackan. Sen har jag jävligt svårt för auktoriteter och okunniga kretiner som envisas med att ställa samma fråga om och om igen. Jag hatar att göra samma sak om och om igen.

Hur hanterar du stress?

-Vanligtvis blir jag helt tom inuti och stirrar på skärmen som ett hålögt spöke när något går fel. Jag blir som Madonna i Ray of Light-videon. Andra gånger springer jag runt som en tasmansk djävul på ametamin i en ring och vrålar högt samtidigt som jag vevar med armarna tills någon annan löst problemet åt mig. Oftast ringer jag mamma och gråter.

Hur jobbar du i grupp?

-Grupparbete är ju det bästa i världen. Då kan man själv gömma sig bakom den gråa massan som är ens medarbetare och skjuta över allt arbete på dom. Som grädde på moset kan man ta åt sig av äran när jobbet är gjort.

Hur prioriterar du arbetet om det inte finns någon att fråga på kontoret?

-Vanligvis brukar jag vänta med aftonbladet och expressens nätupplaga. Det är mailen och mina rss-feeds som är dom viktiga. Sen brukar jag köra igenom buzz och fazed.net. Ted.com är en annan klassiker. Där kan man ju sitta i timmar och kolla på spännande föreläsningar. Att leda en avdelning själv är ju ingen konst alls.

Vad gör du på fritiden?

-Man kommer hem och försöker laga middag till sig själv i sin ensamhet, men det är svårt att se kycklingfilén genom alla tårar. Sen sitter jag i timmar och klickar runt planlöst på min dator. På onsdagarna brukar jag stressonanera i fosterställning på badrumsgolvet. Jag har provat alla onlinecommunitys men det är ingen som vill ha mig. Vanligtvis skriker jag mig själv till sömns.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur mår du - den ärliga varianten:

Jo tack, jag tänker konstant på vad som blir bäst av att döda mig själv eller dom andra.

/Bästisen

Anne sa...

ah, you're on it.

Automeris sa...

Men...! Hahaha...ehe...