måndag, juni 14, 2010

lögn och osannolikt intygande

En lögnare vill gärna berätta detaljerat om hur saker förhåller sig. Det är för att när man ljuger så vill man låta så övertygande som möjligt. Sen är dom noga med att uttala vissa ord extra tydligt ("-Ljuger du nu? -N-E-E-J det gör jag I-N-T-E") Det här gör i sin tur att ett tränat öra, eller en mamma för all del, oftast hör lögnen innanför all kuriosa som målas upp.

Det här tycker jag att man utan vidare kan applicera direkt på alla som högt och tydligt intygar för omgivningen hur vissa saker förhåller sig.
Paret som till exempel orerar i tid och otid om hur bra dom har det. Ett par som verkligen är lyckliga håller inte på att tjötar om det med alla hela tiden.
Chefen som på mötet deklarerar att "på den här arbetsplatsen är K-O-M-M-U-N-I-K-A-T-I-O-N vårt ledord".
Eller för all del någon som i flera tirader övertygande argumenterar för hur fint det är att bo just där.

Kuriosa. "Tirad" var med som näst sista ord på IQ-testet jag gjorde för länge sen. Jag visste inte då vad det var och det är därför jag idag vet vad det betyder.
Sista ordet var "nomenklatur". Det kunde jag. Jag vet också fortfarande svaret på den där matteuppgiften jag nästan klarade. Det är "42 kilometer". Jag har lagt det på minnet så jag ska kunna använda det nästa gång och på så vis verka lite smartare.
Inget av orden kunde man ens få i en mening. Tråkigt alltså.

Inga kommentarer: