måndag, juni 21, 2010

ni borde inte tala bra latin.

Nyss kom det ett mail med en liten uppmaning och annat skräp. Det var dock inte mailet i sig som fångade min uppmärksamhet. Det var namnsignaturen sist i mailet som fick mig att titta efter en gång till.
Olim Veniere Solvere hette han/hon. Jag tänkte att det var ett ovanligt namn och sen undrade jag lite för mig själv vart man kanske kommer ifrån med ett sånt namn. Jag menar, det är ju inte ovanligt med utländska namn nu för tiden, och ibland ser man ett som liksom sticker ut och då undrar man ju.
Så jag undrade högt till min rumskollega och vi funderade ett tag tills det gick upp för oss nästan samtidigt att det står ju på LATIIIIN.

Alltså. Allvarligt. Vem fan skriver saker på Latin nu för tiden? Svaret är så klart "en tönt/töntar". Mest eftersom det är ju fan bara den som skriver som fattar vad det betyder. Oftast har dom väl snubblat över det i nån bok. Till skillnad från vad tönten tror så är det ingen som tycker att man är smart bara för att man kan ett latinskt citat. Ingen har pratat latin på nära tvåtusen år (förutom i den hypermoderna Vatikanstaten då) och ingen vettig människa är intresserad av att lära sig det heller.
Utöver läkare, biologer och språkvetare är det ingen som behöver kunna latin i världen idag.
Latin är töntigt och alla som öppet citerar på latin borde bli boxade i magen.

Carpe diem my ass. Carpe rectum kan ni göra alla ni latinpajasar.

Inga kommentarer: