onsdag, juli 27, 2011

så här är det

Eller: Det här har jag kommit på.

Kontrollbehov är egentligen en förtroendedysfunktion. Jag tycker att det är ganska så självförklarande varför det är så. Man vill ha kontrollen över vad som sker eftersom man inte litar på andras förmåga helt enkelt. Varje gång jag hör någon säga att dom har kontrollbehov så tänker jag "förtroendeproblem", och då förstår jag genast bättre varför dom behöver ha det så. Ja, ni fattar väl nu.

Ilska är mycket större än glädje. Alltså, ilskan är alltid proportionerligt mycket större när saker går dåligt än vad glädjen är över när saker går bra.
Det är oklart varför det är så, men min kompis psykologen tror att det har med stenåldern att göra. Att man liksom hade mer nytta av att vara arg, eftersom ilska är självförsörjande/eskalerande. Det gjorde att man liksom kunde slåss med vilda djur och så.


Ja, sen har jag nog inte kommit på så mycket mer.

Inga kommentarer: