onsdag, augusti 03, 2011

anslagstavlan

Nu undrar jag vad som är grejen med anslagstavlor.

Här på jobbet så sitter det anslagstavlor precis i varje korridor, ja till och med flera i varje korridor ibland. På dessa sitter det sen anslag om precis allt möjligt. Det är urklippta seriestrippar med nån apdålig serie som Elvis eller Laban eller liknande. Eller så är det långa texter med roliga historier eller uppsatser som nån unge gjort. Det blandas friskt med lokala sportklubbens lotteri eller lokala kattklubbens senaste utställningsresultat. Ja det är konstklubbar och fotboll och krav maga och styrelseprotokoll och nästa veckas matsedel och förra veckans senaste nytt från avdelning A B och C. Sen har vi utprintade mail och utprintade websidor med till exempel tidningsartiklar. Sen har vi floskelbudskapen som någon printat ut lite extra stort, gärna i färg. En rolig grej att göra är också att sätta upp tidningsrubriker som innehåller namn som matchar någon anställds. Dessa sättes med fördel upp på personens dörr men kan också hittas på anslagstavlan. "Percy bakar ditt bröd" till exempel (Det jobbar en här som heter Percy). Jättekul. NOT!

Alltså. För i helvete varför använder ni inte mail eller intranätet till sånt här skit!
Anslagstavlor är så innerligt ute så om ni bara visste. Och det som jag retar mig mest på är att det alltså verkar finnas en person här som liksom har som sin arbetsuppgift att printa ut protokoll och kungörelser och veckonytt för att sedan promenera runt till utvalda anslagstavlor och sätta upp dom. Men va fan är det. Ska man läsa sån skit så kan man göra det på intranätet.
Dessutom så undrar man ju om dom verkligen litar på sina nya kommunikationskanaler när dom gör så. Tycker man att dessa kanaler är så undermåliga att informationen fortfarande måste ges ut på samma sätt som under tryckpressens första dagar.

Ja, jag vet inte hur jag ska avsluta det här för jag är så arg på anslagstavlorna.

Sammanfattningsvis blir det väl så här ungefär: Anslagstavlor är skit och jag hoppas dom alla brinner upp snart. Tillsammans med er som använder dom.

Inga kommentarer: