måndag, maj 14, 2012

diska

I fikarummet på mitt jobb står en hink med maskindiskmedel. Jag har alltid misstänkt att det är något misstänkt med den. Varje gång någon ska ladda diskmaskinen så öppnar dom locket på hinken och börjar hugga loss bitar av det som en gång var ett pulver. Ett damm sprider sig i rummet och många börjar hosta. Det luktar klor.
Idag kollade jag upp produkten och företaget som säljer den eftersom jag var helt säker på att det inte längre får säljas.
Det får det.

Företaget heter Ecolab och på deras hemsida kan jag få se en fint producerad film (nere till höger) om deras värderingar och arbetssätt.
Produkten vi har heter Topmat Klan M och jag letar upp produktbladet.

Alltså, är det verkligen så att man kan ha den där filmen på sin hemsida och samtidigt sälja miljögifter som enligt klassificeringen är "Giftigt för vattenlevande organismer" och "oförenligt med organiska ämnen"?

Är det verkligen så att jag ska behöva sitta i samma (fika)rum som den här produkten?

Inga kommentarer: