tisdag, april 10, 2007

lyckliga jag

Idag fick jag frågan; Om lycka kunde mätas på en 100-gradig skala där 1 betyder maximalt olycklig och 100 maximalt lycklig, vilken siffra skulle då då ge för egen del?

Jag förstår ju att lycka inte kan mätas så där i siffror men det är ju en undersökning och jag är inte omöjlig i det avseendet heller. Jag ger mig själv 85. Nu tänker jag att det kanske är för lite. Eller för mycket eventuellt. Med tanke på att jag på frågan innan svarat "familjesituation" på vad jag skulle vilja ändra på för att bli lyckligare. En flickvän tänker jag alltså på då. När man mäter lycka är det viktigt att räkna det som saknas tänker jag. Det är ju alltid lättare att skatta värdet på det man inte har. Och det är inte mitt fel att det är så faktiskt. Å andra sidan så kanske man tenderar att skatta det man inte har högre än det man har.
Men nu undrar jag.. är flickvänner verkligen värda 15 i lycka. Är det mer kanske, eller mindre. Och i så fall hur mycket. Jag tänker att det är svårt att bestämma det där och att 15 får tjäna som ett rimligt värde på den lycka en flickvän uppskattningsvis skulle ge mig. Åtminstone just nu. Jag kanske ska ringa till Demoskop och fråga hur jag ska skatta lyckan. Är min bil värd 5 verkligen. Och min bästis, vad är hon värd. Fast det kan dom inte svara på hos Demoskop tror jag. Men jag fortsätter att undra lite.
15.. jao, det kan det ju lätt vara värt för att få ligga lite mer regelbundet. 20 kanske till och med.
Jag ska nog ringa Demoskop och skälla ut dom för att jag var tvungen att fundera på det här alls.

7 kommentarer:

Medelklassman sa...

Ligga har inte ett konstant värde. Det kan till och med ha en negativ påverkan på lyckonivån, beroende på vem man ligger med.

Jag skulle nog säga att det pendlar mellan 50 poäng (tonårskille som precis fått ligga med en snygg tjej) och minus 25 (tvingas ligga med nån som är elak, dum o ful).

Anonym sa...

Jag tycker VERKLIGEN att du ska ringa och fråga Demoskop hur många lyckopoäng din bästis är värd. Jag skulle säga att dom kommer att dra till med sådär en minus trehundra. Av egen erfarenhet på området.

Ligga är värt 100 om man slipper raka sig först. Och annars är det värt 24.

.perpotator sa...

Tur för mig att jag inte ligger med vad som helst.

Hedberg sa...

Jag tror en flickvän absolut kan vara värd 15.. Inte bara för det konstanta liggandet (som i teorin troligen ger en nedåtgående kurva på sikt), utan för det extra livsvärde det kan ge.

Jag hörde av en oberoende källa att en livskamrat (som faktiskt passar en, hur lätt nu det är att hitta) komplettera såpass bra att man kan nå oanade höjder av lycka.. Skulle det då innebära en sprängd 100% skala?

Kanalisera sa...

Det här var en fin text! Eftertänksam och naiv, fast på ett bra sätt. Och samtidigt. Jag tänker på en av mina favoritförfattare, Erlend Loe. Ni två skulle nog ha det fint tillsammans. Jag tror att han röker också. Eventuellt är han dock upptagen. Och man.

.perpotator sa...

jag gillar erlend också. fast hans senaste bok va så där..

Automeris sa...

"tvingas ligga med nån som är elak, dum o ful"
Att "tvingas ligga" kallas för våldtäkt. Det är nog snarare -100 skulle jag tro. Allt annat ligga som inte ger + på skalan kallas för dåliga beslut, och då kan man inte skylla på motparten, dvs att kalla det för att "tvingas att ligga". Det krävs två för att ligga (minst iallafall). Jag blev väldigt provocerad av det där faktiskt.

Och "Ligga är värt 100 om man slipper raka sig först. Och annars är det värt 24.", lol på det. Ju latare man är desto mer lycklig är man alltså?

Då tänker jag kontra med att komma samtidigt är värt 100, stannar personen dagen efter och vill gifta sig så innebär det en sprängd 100%skala.

Men tillbaka till vad jag tänkte skriva innan jag såg alla dessa provocerande kommentarer;
Nurå, nurå? Var skulle du säga att du är på skalan nu? Hur mycket är en flickvän värd nu? Hur lycklig var du egentligen då om du ser tillbaka på det? Jag tycker att det här inlägget måste få ett uppföljningsinlägg.

(Du är ett ligg som är värt 100, du är fan en naturbegåvning! Sen stannade du ju dagen efter och ville gifta dig också. Fantastiskt!)