fredag, januari 23, 2009

stop.

Det här med placebo. Alltså inte gruppen, fenomenet.
Många pratar ju ganska hånfullt om det. Faktum är att placebo är fullgott som läkemedel betraktat när det fungerar. Om människan blir bättre av det, så är det ju bra.
Att prata i patroniserande ordalag om placebo är som att säga att man inte blir påverkad av reklam.
Vilket ju är en omöjlighet att inte bli.
Så. Vi kan väl sluta att håna placebo dårå. Ok.

...

Apropås reklam så läste jag en rolig undersökning. När folk spelar in program och sen spolar förbi reklamen för att slippa se den så blir resultatet enligt undersökningen helt tvärt emot syftet. När man spolar förbi reklamen så koncentrerar man sig mer på den, för att inte missa att trycka på stop när programmet börjar igen. Faktum är att reklamen fick avsevärt bättre genomslagskraft på detta sätt. Det visade sig också att det räckte med ett par sekunder av en reklamspot för att hjärnan skulle registrera informationen. Lite som sjuttiotalets exprimenterande med sublim reklam alltså.
Så i vår strävan att slippa bli påverkade så ökar vi istället vår uppmärksamhetsgrad.
Jag vet inte med er, men jag tänker allafall titta på all reklam hädanefter. Bara för att kunna göra ett medvetet beslut i affären sen.
-Ja, jag köper Scans köttbullar*. För jag såg dom på reklamen OK.


*jag skulle aldrig köpa färdiga köttbullar. det här vara bara ett exempel på produkt alltså.

4 kommentarer:

Polkadot:: sa...

reklam, placebo, gud. Same shit, different name.

.perpotator sa...

skogsälvan har ätit huggorm till frukost ;)

Anonym sa...

apropå sublim reklam, kolla in japanska suicide club. där snackar vi sublim reklam.

Polkadot:: sa...

Alltså, jag tyckte jag kom på något revolutionerande där. Men inte. Fan.