måndag, februari 02, 2009

women; the fuck-ups, looters and destroyers (som först hette Kulturkofta)

Jag tog på mig mina hornbågade kulturbrillor idag och bokade biljetter till Medealand på dramaten. Jag gillar Sara Stridsberg trots att jag bara sett en pjäs av henne förut. Var och kollade på "Valerie Jean Solanas ska bli president i Amerika". Som alltså handlar om Valerie Solanas, ni vet hon som skrev SCUM-manifestet, blev but-raped av sin pappa och sedan gick och sköt Andy Warhol och några till (ja inte i den ordningen dårå men ni kanske kan gissa vad som kom först).

Jag är nog den enda i min bekantskapskrets, undantaget psykologen som läst allt som går att läsa, som faktiskt har läst hela manifestet. För att bespara er andra illiterata lite TV-tid så kan jag säga att det är en dyngblöt orgie i bespottande av män där den patrialkala maktordningen drast till sin spets för att sedan raseras och ersättas av nya, om än radikala och kontroversiella, rätt konkreta regler, för hur männen ska inordnas i leden och hur kvinnorna ska styra världen. Med en iskall spjutspets av illa dolt hat pekar hon ut männens svagheter och hur dom yttrar sig i världen. Det är mycket Freud och anknytingsteori i manifestet, förmodligen för att Valerie studerade psykologi på universitetet i många år.
SCUM-manifestet har sina poänger, om än aggressiva sådana. Valerie menar till exempel att om huvudparten av kvinnorna var SCUM, skulle de lätt kunna ta makten över sitt land bara genom att dra sig tillbaka från yrkeslivet och därigenom paralysera landet. Paradoxalt nog är detta tvärtemot vad den feministiska kampen idag strävar efter.
Tyvärr verkar hon också, i nära paritet med den kommunistiska paradoxen om ägande, vilja se sitt eget kön som det styrande i samhället;
"In a sane society the male would trot along obediently after the female. The male is docile and easily led, easily subjected to the domination of any female who cares to dominate him."

Valerie tillbringade mestadelen av sitt liv på olika mentalsjukhus efter pistoldådet mot Warhol och hans medarbetare. Hon dog som en fattig prostituerad knarkare (pleonasm?) på ett loppigt hotell i utkanterna av San Francisco.

Hursom.. Jag gillar SCUM på ett sätt. Och jag tror på den här pjäsen av Sara. Och nu har jag två biljetter dårå.. Men bara ingen att gå med.
Jag hoppas att det kommer någon och anmäler sig frivilligt dock. Helst innan den fjärde mars dårå.

3 kommentarer:

Erika sa...

Både SCUM-manifest och Stridsbergs bok (pjäsen såg jag aldrig, så den vet jag inget om) är fascinerande. Solanas blindgalna aggressivitet, hennes absoluta tro på mannen som underlägset väsen och Stridsbergs kraftfulla men sköra prosa, som visar på det sårbara och drömmande hos Solanas, de skapar en riktigt fin kontrast till varandra. Det går ju att avfärda Solanas som totalt galen, och i viss mån var hon väl det, men man kan också se det för vad det egetligen är; ett porträtt av någon som det gick fel för från början. Och det blir både skrämmande och hjärtskärande.

Och jag följer gärna med!

.perpotator sa...

du är väl inte som hon Solanas bara.. quel bon idé annars.
du får maila ditt CV i mellanmänskliga relationer först bara. gärna med i alla fall en referensperson, som helst inte ska vara din mamma.
ja och sen behöver jag veta om du är tidsoptimist eller tidspessimist. svårare än så behöver det inte vara.

Erika sa...

Nej, jag är inte som Solanas - jag är rödhårig.

Annan referensperson än min mamma? Får jag använda min pappa då?

Jag är tidsoptimist. Men jag är också mycket anpassningsbar.