torsdag, maj 28, 2009

skitsaker

En typisk löjlig sak är folk som hakat upp sig på IQ-test och resultaten de ger.
Mitt jobb som jag sökt vill att jag ska göra "en del tester". På min fråga om vad det är för slags tester får jag som svar; det är bara ett personlighetstest och ett kapacitetstest.
Kapacitetstest är alltså bara ett täcknamn för matriser, spatiala och språkliga tester. IQ-test alltså. Eller delar av ett dårå.
Jag nästan kräks. Utan att lägga ut resonemangen för mycket här så undrar jag bara en sak. Varför?
Vad ska dom med resultaten till och vad exakt tror dom att de kan derivera ur dem.
Jag funderar på att göra personlighetstestet och vägra göra kapacitetstestet. Jag har ju faktiskt ett jobb redan.

1 kommentar:

Anne sa...

håller med, framförallt är det rekryteringsbolagen som håller på med sådant trams. Frågan är vad det egentligen mäter. Jag gillade min byrå som inte ställde några fördummande frågor, kollade på material och cv och sedan var det bra med det.