torsdag, augusti 05, 2010

jag bloggish

Idag lär vi oss om helikopter.

Den första helikoptern som kunde användas kom så sent som 1936. Helikoptern har fått sitt namn från grekiskans ord för flyga och vinge. Det myntades av en fransman och stavas jättekonstigt. En helikopter kan inte flyga fortare än typ 400 kilometer i timmen, men det är mer en flygteknisk detalj än en säkerhetsfråga. Det beror på att de återvändande rotorbladen har högre hastighet än de bakåtdrivande och det kan göra att helikoptern välter. Det är säkert väldigt svårt att konstruera en helikopter på grund av alla aerodynamiska och konstruktionella kompromisser som måste göras.
Ibland när man kör bil ute på landet så kan man se små vita rundlar som ligger utspridda här och var. Det är flygplansägg som ligger på åkrarna. Dom flesta blir flygplan, men några gånger per år så kryper nån helikopter ut och flyger iväg.
Jag vet inte hur man fångar dom för det står inget om det på wikipedia. Nu ska jag gå på toa.

Flygplansägg

Död helikopter

3 kommentarer:

Polkadot:: sa...

Hohohohoooo!

You made my day!
Jag ska berätta om flygplansäggen för mina framtida barn. Världens bästa svar.

.perpotator sa...

ja jag skrattar fortfarande åt mig själv faktiskt. du kanske får läsa sagan om dom också för det kanske skissas på den as we speak :)

Anna sa...

Du är söt!

Sa Anna