måndag, januari 16, 2012

han, hon, hen, den

Det är ett jävla tjat om det där hen alltså. Hen kommer ursprungligen från forskningsvärlden (och bör stanna där) men har nu börjat användas av självutnämnda och/eller småutbildade genusvetare som vill könsneutralisera både det ena och det andra.
Det är ungefär lika givande och intressant att prata om vad/vem hen är som att diskutera vad IQ är och vem som har högt eller lågt dito.


Barnet som är på väg blir förmodligen en tjej. Med stor sannolikhet allafall. Men det spelar ju ingen roll alls. Jag tror inte för en sekund att om jag ger henne en rosa lekspis, eller något annat könsmärkt för den delen, att hon kommer att bli ett förtryckt våp som kommer att känna sig begränsad i livet. Inte heller tror jag att hon kommer att bli en sublimerande fotbollsälskande vrålapa om jag skulle ge henne en blå traktor.


Det jag tror kommer göra mer skillnad är att jag efter bästa förmåga och kunnande tänker försöka göra allt för att inte kommentera hennes eller andras kroppsegenskaper och prestationer eller högt döma ut andra människor medan hon lyssnar. Inte annars heller för den delen.


Jämlikhet mellan könen kommer inte med att vi visar hur lika vi måste vara, utan genom att visa hur ok det är att vara olika.


Det tror jag allafall.

Inga kommentarer: