måndag, januari 29, 2007

Bloggpop

Jag är som alla andra, hoppas jag. Så nu bifogar jag min egen variant av boklistan som florerar lite här och var i bloggsfären. Jag har inte läst nån av böckerna på listan, förutom Hemsöborna, och det var för att vi skulle ha prov på den i nian. Han kom som ett yrväder och allt det där ni vet. Eller nä det gör ni ju inte..

1. "Jack" av Ulf Lundell. – Har inte läst. Såg filmen innan alla ni var födda. Ulf Lundell är sjuk. Han behöver hjälp. Han är som en återupplivad Strindberg. En bra bok har Lundell skrivit och det är Tårpilen. Läs den istället.

2. "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg. – Denne gigant bland giganter. Jag orkar inte med en sida ens.

3. "Hemsöborna" av August Strindberg. – Strindberg var en kvinnohatare och idiot av stora mått. Att läsa hans böcker är som att läsa Thomas Quicks poesi. Det kanske är stor poesi men författaren är fortfarande en idiot.

4. "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson. – Den enda boken på listan som jag skulle vilja läsa. Den och Aniara.

5. "Röde Orm" av Frans G Bengtsson. – Borde väl läsa den med bara för att inte vara helt obevandrad i svensk litteratur.

6. Arn-böckerna av Jan Guillou. – Jan med det omöjliga efternamnet. Jag säger bara en sak. Mobbingoffer. Muhahaha

7. "Sagan om ringen"-trilogi av JRR Tolkien. – Har ni sett hur tjocka dom där böckerna blir tillsammans. Det är som att läsa hela Marcel Prousts ”På spaning..” Jättetjock alltså. Som att boken har ätit 1.2 kg godis i veckan i flera år.

8. "Krig och fred" av Leo Tolstoj. – Jag vet inte alltså. Kommunistlitteratur eller inte. Ja ok då, jag ska läsa den med. Eller inte kanske. Kolla.. navelludd..

9. "Svindlande höjder" av Emily Brontë. – Har inte ens hört talas om den. Suck vad jag är obildad.

10. "Män är från mars, kvinnor från Venus" av John Gray. – John Gray är ett skämt och en pajas. Dessutom ljuger han om sin bildningsnivå. Han är inte psykolog som han hävdar och hans böcker är ett lika stort skämt som han är. Kasta bort böckerna om du äger dom. Kvinnor och män är från Jorden om du undrade.

11. "1984" av George Orwell. – Köpte den förra året och nu ligger den i min att-läsa-snart-hylla. Många bildade säger att den är bra, så jag vill ju inte vara sämre.

12. "Lysande utsikter" av Charles Dickens. – I England, där Dickens kommer ifrån, äter dom pudding som smakar ulän. Dessutom betyder hans namn "snoppens" och inget av det är ju inte kvalitet direkt.

13. "Harry Potter och de vises sten" av J K Rowling. – Don’t believe the hype.

14. "Jane Eyre" av Emily Brontë. – Den här borde jag läsa med. Filmen är helt underbar. Har sett den säkert tre gånger. Alltså fyrtiofem gånger färre än jag sett Patriot med Mel Gibson.

15. "Da Vinci koden" av Dan Brown. – Dan Brown är lite cool med sin tes som retade halva världen. Vill man läsa nåt som är i samma klass och dessutom sannare så läs mitt tips nedanför. Boken däremot är helt omöjlig att läsa. Jag la ner efter tre sidor.

16. "Anne Franks dagbok" av Anne Frank. – Men snälla. Boken alla lärare prackade på en i skolan från femte klass och uppåt. Jag undvek den proffsigt hela skoltiden. Och guess what. Jag saknar den inte. För er som inte läst den; hon dör på slutet.

Jag har en bok i min bokhylla som jag aldrig kommer mer än en tredjedel på, nämligen Douglas R Hofstadter's “Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid”. Den är lika intressant som dösvår att fatta. Jag bara måste få veta hur det går för sköldpaddan och haren. Och Bach. Mina bokläsarambitioner överstiger vida min fattningsförmåga i det här fallet. Å andra sidan har ingen av mina smarta polare heller klarat av hela.

Som vanligt imponerade B på mitt jobb. Han hade så klart läst alla på listan utom Brontë. Plus hela Shogun-serien. Den mannen upphör aldrig att förvåna mig. Aldrig. Jag har känt honom i sju år och fortfarande kommer det små guldkorn. Tänk att folk faktiskt är intressanta så lång tid. Jag som trodde att alla var statiska.

Inga kommentarer: